Hakkımda

Fotoğrafım
Yıllar boyu edindiğim bilgi ve tecrübelerimi burada siz takipçilerim ile paylaşmak için açtığım bloğumda genel olarak finans dünyasının bilinmeyenlerine yol alacağız.Beni tanımayanlar için inşaat mühendisliği ve finans alanında diplomalarım olup 2 alanda da çalışmalarıma yıllardır profesyonel olarak devam etmekteyim.(Bu hesabın kapsamı sadece küresel ekonomi ve piyasalar ile ilgili yorumlarımla sınırlı olacaktır. Burada yer alan yorumlarım yatırım danışmanlığı kapsamında değildir.)

25 Mart 2020 Çarşamba

ABD'nin Ekonomik Yardım Paketi Nasıl Olmalı?

Son günlerde konuşulan yardım paketi ABD'de oldukça gündemde ancak farklı yollar denenmesi gerektiğine inanıyorum çünkü bu kriz önceki krizlere benzemiyor. Bence yardım sağlamak için iki yaklaşımları bulunuyor: birinci yöntem yukarıdan aşağıya(şirketlere yardım dolaylı olarak halka istihdam) ikincisi yöntem ise aşağıdan yukarıya(halka yardım dolaylı olarak şirketlere girdi ve büyüme olarak) . İlkini 2008 Mortgage krizinde denediler, sıradan vatandaşların nihayetinde fayda sağlayacağı umuduyla yardımlar yapıldı resmen paralar saçıldı ve 10 sene bu paranın tekrar kasaya dönmesine çalışıldı. Sonuç olarak bulundukları noktada ise bu yaklaşımın işe yaramadığı gayet açık ve net görülüyor. O dönemde bankalara yapılan büyük kurtarma harekatı, milyonlarca ABD'linin evini veya işini kaybetmesini engellemedi, büyük bir durgunluğu da engellemedi sadece finansal çöküşü erteledi. O dönemin istatistiğine baktığımızda 2008 sonrası ilk üç yıldaki kazanımların% 91'i en üst% 1'lik kesim tarafından elde edildi. (Önceki yazımda gelirlerin hangi elde toplandığını eşik değeri geçildikten sonra sermayenin birikim miktarını arttırdığını ve azalan bir kar döngüsüne girdiğini anlatmıştım.)
Haciz edilen ev sahiplerine ya da işini kaybeden işçilere ya da ölmekte olan küçük işletmelere ya da gelirlerinin düştüğünü gören toplumlarına hiç bir yardımı olmadı bu birinci bahsettiğim  yukarıdan aşağıya yöntemin.(Bu arada bizde açıklanan yardım paketi de bu tarzda çıktı farkındaysanız.Yani denenmiş yolları tekrar tekrar deneyerek farklı sonuç bulmaya çalışan bir kapitalizm olgusu bulunuyor.)
Şimdi sınırsız para teoremleri vs. bu işin sadece belirli şirketleri kurtarma tarafında yine var olursa , ekonominin temel yasaları yürürlükten kaldırılmış olacaktır ki  böyle bir durumda içten çökelen bir kapitalizm olgusu görürüz... Ne kadar zengin bir ülkede olsalar kaynakların pompalanması düşünülen rakamlara göre kıt olduğunu anlamaları uzun sürmeyecektir ki yaşanan pandemik durum bunları komple bambaşka bir yere de çekebilir. Yarın gelecek olan işsizlik rakamlarını bu yüzden önemsiyorum. 2. yöntemin seçilmesi yani halka,küçük işletme sahiplerine yardım yapılarak bu durumu tabana yayıp oradan da tepe şirketleri şekillendirebilirler. Hali hazırda yıllarca elde ettikleri yüksek kazanç oranları ile bu tepe şirketler yardım edilmeyi de hak eden konumda olmadıklarını 2008 krizinden sonraki süreçte kanıtladıklarını düşünüyorum ki bugün yaşananların sebepleri de kendileri oldular. Too big to fall(Batmak için çok büyük) şirketlerin tabanın doğru reaksiyonuna göre şekillenmesi doğru olan yol. Trump vergileri düşürerek zaten yapacağı yardımı senelerdir yapıyor bu arkadaşlara.  

Bu arada senatoda ikidir gündeme gelen yardım paketi önce ABD halkına yardım yapılmasında direten demokrat senatörler tarafından reddediliyor ki bu durumda Trump'ın sinirlerini alt üst etmiş olacak ki tüm ülkeyi salgın altında çalıştırmak ile tehdit eder boyuta getirdi işleri. Paskalyayı çok seviyorum o yüzden işletmeleri bu şartlarda ekonomi kötüleşmesin diye açarım diyor .1 Nisan'da tüm ABD'yi şakalayacak mı yoksa şakalamayacak mı bunu zamanı gelince göreceğiz... 
Not: Yazıyı yazdığım saatlerde haberi bekliyordum o yüzden bu kısımı eklemek gerekiyor diye düşünüyorum. Sosyal yardımların olduğu bir paket açıklandı. ABD halkı ve demokratlar için büyük bir kazanım olduğunu düşünüyorum.Ayrıca model olarak her iki modeli birden gerçekleştirmeye çalıştıklarını görüyoruz ve bu durumun sermaye sahiplerinin pek hoşuna gidecek bir durum olduğunu düşünmüyorum. Çok farklı bir döneme adım atıyoruz. Defalarca yazdığım gibi sentez bir sisteme geçiliyor. Bunların hep sistemdeki tıkanıklıktan kaynaklı çatallanmanın sonuçları olduğunu zaten yazılarımı okuyanlar biliyordu.

2 trilyon USD'lik pakete göre ;
500 milyar: Zorluk içerisindeki şirketler 350 Milyar: Küçük İşletme Kredileri 250 Milyar: Bireylere doğrudan ödemeler 250 Milyar: İşsizlik Ödeneği 150 Milyar: Eyalet ve Yerel Yönetimler 130 Milyar: Hastaneler 57 Milyar: Havayolu Şirketleri alacaklar.

1 yorum:

  1. Ekonomik krizin en önemli problemlerinden bir tanesi üretimin azalması. Haliye üretim azalınca tüketim malların fiuatlarınında yükselmesi gerekecek.bu parasal yardımların pandemi uzun sürerse hiçbir işe yaramayacağını düşünüyorum.

    YanıtlaSil