1.1 Finansal Riskin Tanımı
Risk, beklentiler dışında gelişen ve
sonuç olarak olumlu veya olumsuz bir durum ortaya çıkmasını sağlayan
olaylardır.1 Risk kelimesi Fransızca kökenli olup rızık kelimesinden gelmektedir.
Rızık Allah tarafından verilen nimet anlamındadır.2 Riziko ise,
bir kimsenin para ile ölçülebilir çıkarlarını tehdit eden tehlikedir.
İngilizce’de de kullanımı aynıdır.
“İstenmeyen sonuçlarla karşılaşma
olasılığı” olarak da tanımlanabilen riskin temelinde verilen bir kararın
gelecekle alakalı olarak sonuçlarının tam olarak kestirilemiyor olması
yatmaktadır. Önceden kestirilemediğinden tam olarak engellenmesi mümkün olmayan
bir durum olduğundan, oluşabilecek riskleri iyi yönetmek ve mümkünse en aza
indirmek riskle ilgili günümüzdeki yaklaşımların temelidir.3
Risk kavramı; belirli bir tehlikenin,
ilerideki belli bir zaman dilime içinde, tehlike altındaki ya da bu tehlikeye
maruz kalan unsurlara, verebileceği zararları ifade etmektedir. Bu anlamda risk
kavramı bir olayın meydana getirebileceği olumsuzlukların toplamıdır. 4
1.1.1 Finansal Riskin
Nedenleri
İşletme içi sebepler ve İşletme dışı sebepler olmak üzere finansal riskin
sebepleri iki grupta değerlendirilmektedir.
1.1.1.1
İşletme İçi Sebepler
İşletme başarısızlıkları genel olarak
makro ve mikro ekonomik anlamda iki aşamada incelenebilir. Makro ekonomik
anlamda ülke ekonomisinin genel gidişatı işletmeler üzerinde etkilidir.
İşletmeler içinde faaliyet gösterdikleri çevreden etkilenir ve bulundukları
çevreyi etkilerler.
İşletmelerin
başarısını etkileyen makro ekonomik faktörler şöyle sıralanabilir;
-Milli gelirin
yapısı,
-Enflasyonist ve
-Deflasyonist
eğilimler,
Ülkenin içinde bulunduğu ekonomik
gelişme evresi, Devletin ekonomi politikası, Ülke ekonomileri depresyon,
gelişme, yenileme ve refah olmak üzere dört aşamalı bir süreç içerisinde
incelenir. Bu aşamaların her birinde yukarıda sayılan faktörler işletmeler
üzerinde farklı etkiler oluştururlar. Kişi başına düşen milli gelir, enflasyon
ve devletin ekonomi politikası bu aşamaların her birinde farklı değerler alarak
işletmenin mal ve hizmet sunduğu piyasadaki tüketicilerin satın alma
kararlarını farklı boyutlarda etkilerler.5
– Bu projenin
hedeflerinden gerçek dışı nedenlerle sapmalar olması,
-İşletmede
yatırım ekipmanlarının yüksek maliyetli teknolojilerden seçilmesi,
-İşletmenin
kuruluş aşamasında yanlış üretim metodunun seçilmesi,
-İşletmede kullanılacak direkt
girdilerden hammadde, işçilik ile endirekt girdilerden nakliye, enerji ve ambalajlama gibi giderlerin pahalıya
malolması durumunda işletme
daha üretim aşamasında yenilgiyi seçmiş demektir.
-İşletmenin hedef pazarlardaki ürün
standartlarına ilişkin ön araştırmalar yapmadan üretime geçmesi ve halkın
kalite anlayışının gözardı edilmesi işletmeyi başarısızlığa götüren önemli bir
faktördür.
-İşletme
pazarlama ağının kurulamaması ve/veya verimli çalışamaması,
-Sağlıklı
pazar ve tüketici analizinin önceden yapılmaması,
-Pazarlama
işlemlerinde modern pazarlama tekniklerinin kullanılmaması,
– İşci ve işveren
arasında uzun süre grev ve lokavt uyuşmazlığının yaşanması,
– İşletmede yönetim
ve üretim evrelerinde yeterinden fazla, yeterinden az ve/veya
vasıfsız
personel istihdamı yapılması,
– İşletmenin
idari kadroları arasında yetki ve sorumlulukların dağıtımında karışıklık olması,
– İşletmenin
girdi, üretim ve pazarlama safhalarında maliyeti azaltıcı tedbirlerin yönetimce
zamanında alınmaması,
–
İşletme ortakları arasındaki geçimsizlik,
– İşletme
departmanları arasında yetki ve sorumluluk alanlarının belirlenmemesi,
– İşletme
sermayesinin yetersiz olması,
–
İşletmenin borçlarını zamanında ödeyememesi veya alacaklarını zamanında
tahsil
edememesi,
– İşletmede çalışanlar arasında adil ve liyakat esasına
dayalı bir ücret politikasının
olmaması, gibi nedenler işletmelerin temel başarısızlık nedenleri olarak saymak
mümkündür.
1.1.1.2
İşletmenin Dışındaki Sebepler
Makroekonomik koşullardan, rakiplerin
faaliyetlerinden, kanun ve politika değişikliklerinden veya pazarın durumundan
kaynaklanan risklerdir. Bu risklerin bazılarında (hırsızlık, deprem vb) sigorta
ettirilerek korunabilir, bazılarının etkileri ise yok edilemeyebilir.
Örneğin; piyasaya yeni bir rakibin girmesi
ve bir anda satışların üçte bir azalması gibi oluşacak bir riskin önlemi
olamaz. Bu durumda da sonrası için işletmenin rekabet stratejileri geliştirmesi gerekmektedir.7
1.2
Finansal Riskin Sınıflandırılması
Riski Sınıflandıracak olursak şu
şekilde ;Sistemik Riskler, Sistematik Olmayan Riskler ve Sistemik Riskler
olarak 3’e ayrılır.8
Tablo-1
1.2.1
Sistematik Risk
Sistematik
Riskler kendi içinde 5’ e ayrılmaktadır.9
1- Piyasa
Riski; menkul kıymet pazarlarını ekonomide oluşan durağanlık, aniden bir
savaşın çıkması, tüketim seviyelerinde oluşan bir değişme vb. etmenler doğrudan
etkileyebilmektedir. Bu tür hadiselerden kolaylıkla etkilenmesi sektörde
faaliyet gösterenlerin pazar beklentilerinin sürekli değişmesinden kaynaklanmaktadır.
2-
Politik Risk; şirketlerin yatırım kararlarını etkileyen
birçok unsur vardır. Bunlar arasından özellikle belirsizliğe sebep olan yatırım
yapılan ülkelerde ya da dünya genelinde oluşan ekonomik krizler ve siyasi
bunalımlar yatırımları doğrudan etkilemektedir. Siyasi ortamda bir
istikrarsızlık söz konusu yatırımcılar tarafından bir yatırım yapılabilmesi
için aranan en önemli kriterlerden biri olduğundan finans sektörünü doğrudan
etkilenmektedir.
3- Enflasyon
Riski; sözlük anlamı olarak eflasyon, fiyatlar genel seviyesinin yükselmesi,
ülke parasının değerindeki hızlı ve ani düşüş ve bunların neticesinde dolaşımda
bulunan para miktarında artışlar olmasıdır. Enflasyonun yüksek olmasını
piyasalar önemli bir belirsizlik durumu olarak algılamakta ve böylelikle yatırımlar negatife
dönmektedir.
4- Faiz
Oranı Riski; Faiz oranlarında görülen ani değişimlerle ortaya çıkan riske faiz
riski denmektedir. Bu risk şirketlerin yapmış olduğu borçlanmalarla çeşitli
yatırımlardan beklenilen getirileri pozitif ya da negatif yönde etkilemektedir.
5- Kur
Riski; ülke parasının harinide dış ülke paralarında meydana gelen değer
düşüşleriyle ortaya çıkmaktadır. Yabancı piysalarda ve bu para cinsleri
üzerinde yatırım yapanlar için oluşabilen riskli bir durumdur ve yapılan bu
yatırımları doğrudan etkilemektedir.
1.2.2
Sistemik Risk
Finansal piyasalarda oldukça sık karşılaşılabilir. Çeşitli
şekillerde ortaya çıkabilir. Finansal sistemin asli
unsurlarından olan bir finansal kurumun yaşadığı bir olumsuzluk nedeniyle diğer
finansal kurumlarında böyle algılanması sistemik riskin sonucudur. Bu duruma en iyi örnek 2007-09 döneminde
yaşanan global finansal
kriz sonucu genel olarak
finansal kurumlara karşı görülen güvensizliktir.
Aynı şekilde bir ülkede görülen kriz
durumu nedeniyle aynı nitelikteki ekonomik düzene sahip olarak algılanan
ülkelerin de bu durumdan kötü etkilenmeleri de sistemik risk kapsamına girer.
Örneğin 1997 yılında başlayan Tayland krizi giderek diğer Güneydoğu Asya
ülkelerini olumsuz etkilemiştir.
Sistemik risk
belirli yatırım araçlarında da ortaya çıkabilir. Örneğin bir pay (hisse)
senedinde yaşana
olumsuzluk diğer pay senetlerini de etkileyebilir.10
1.2.3
Sistematik Olmayan Risk
Şirketin faaliyet gösterdiği endüstrinin ya da şirketin kendi
özelliklerinin ortaya çıkardığı risk durumudur. Tüketici tercihlerinde oluşan
değişimler, yeni buluşlar, teknolojik gelişmeler, yönetimsel hatalar vb
etkenlerin etkisiyle hisse senetlerinden elde edilen verimlerde, sistematik
olmayan değer değişimlerine neden olabilmektedir.11
Şirket
yönetimini bu gibi risk kaynaklarıyula ilgili olarak bazı durumlarda kontrolü
sağlayabilmektedir. Bu anlamda sistematik olamayan riskler, yatırımcılar
nezdinde yatırımların ve portföyün çeşitlendirilmesiyle
ortadan kaldırılabilecek bir risk çeşidi olarak algılanmaktadır.11
Temel olarak
dört başlıkta ifade edilmektedir. Bunlar;
·
Finansal Risk,
·
Yönetim Riski,
·
Faaliyet Riski,
·
Endüstri-Sektör Riski11
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder